Від
01.07.2014 № 1/9-343
Управлінням
(департаментам)
освіти і науки
обласних,
Київської
міської
державної адміністрації
Інститутам
післядипломної
педагогічної
освіти
Загальноосвітнім
навчальним
закладам
Про
організацію
навчально-виховного
процесу у
загальноосвітніх
навчальних
закладів і вивчення
базових
дисциплін
в основній
школі
Міністерство
освіти і
науки надсилає
для
практичного
використання
методичні
рекомендації
щодо
організації
навчально-виховного
процесу в 2014/2015 році
у
загальноосвітніх
навчальних
закладах, що
додаються.
Просимо
довести
зазначену
інформацію
до відома
керівників
загальноосвітніх
навчальних
закладів та
вчителів.
Додатки:
на 106 арк.
Заступник
Міністра П.Б.
Полянський
Бєскова,
481-32-01
Додаток
1 до листа
Міністерства
освіти і
науки
України
від 01 .07. 2014 № 1/9 - 343
Педагогічні
особливості
навчання
учнів шостих
класах
Серед
новацій 2014/2015
навчального
року такі:
учні шостих
класів, які вивчали
дві іноземні
мови у
п’ятому класі
– продовжують
вивчення за
бажанням.
Продовжиться,
розпочате у
п’ятому
класі,
вивчення
інформатики;
передбачено
посилення
використання
здоров’язбережувальних
технологій;
підвищена
увага
приділятиметься
природничій
та екологічній
освіті,
оскільки
розпочнеться
вивчення
двох
природничих
дисциплін
географії та
біології -
важливою
пропедевтичною
базою для
цього стало
вивчення
природознавства
у 5-му класі.
У
віковій
психології
діти
шостого класу
потрапляють
у період
молодшого
підліткового
віку (з 11
років). Тобто
вік учнів 6
класу можна
назвати
перехідним
від
молодшого шкільного
до
молодшого
підліткового
або початком
переходу
від
дитинства
до юності. Ранній
підлітковий
вік –
найскладніший
період у
розвитку
дитини. У цей
час
відбуваються
різкі
якісні
зміни, які
стосуються
усіх сфер
функціонування
особистості:
відбувається
бурхливий
фізичний і
розумовий розвиток,
етичне і
соціальне
дорослішання,
дитина має
підвищену
збудливість,
імпульсивність,
на які
накладається
статевий
потяг, часто неусвідомлений. Важливим
психічним
новоутворенням
раннього
підліткового
віку є
розвиток
довільності
всіх
психічних
процесів.
Учні-підлітки
уже можуть
самостійно
концентрувати
увагу,
розвивати
пам’ять
і мислення, регулювати
власні
емоційно-вольові
процеси
тощо. Здатність
сприйняття
своєрідна:
діти сприймають
оточуючі
предмети і
явища
неточно,
тобто
виділяють
випадкові
ознаки і
особливості,
що з якихось
причин
привернули
їх увагу.
Протягом
навчання у
шостому
класі відбуваються
кількісні
та якісні
зміни процесу
сприйняття. Кількісні
зміни
полягають у
збільшенні
швидкості
процесу
сприйняття
та кількості
сприйнятих
об'єктів,
розширенні
обсягу їх
запам'ятовування
тощо.
Поступово в
учнів формується
здатність
спостерігати
явища
навколишньої
дійсності,
тобто, виходячи
з певної
мети,
помічати їх,
виявляти істотні
деталі,
з'ясовувати
взаємозв'язки
між ними. Ці
особливості
учнівської
психіки
слід враховувати
у процесі
навчання.
Вже з перших
уроків у 6
класі учням
бажано
пропонувати
завдання на
спостережливість,
виявлення
істотних
ознак
предметів,
встановлення
зв’язків між
кількома
об’єктами
тощо. Пам'ять
учнів у цей
час має
переважно
наочно-образний
характер.
Учні краще
запам'ятовують
зовнішні
ознаки
предметів,
ніж їх логічну
змістову
сутність. У
пам’яті
учнів цього
віку зв’язки
між
окремими
частинами
явища, що вивчається,
є
нестійкими.
Учні погано
уявляють
собі
загальну
структуру
явища, його цілісність
і
взаємозв'язок
компонентів.
Запам'ятовування,
зазвичай,
носить
механічний характер,
заснований
на
враженнях
та багаторазовому
повторенні.
Тому процес
відтворення
завченого
вирізняється
неточністю,
великою
кількістю
помилок,
завчене недовго
утримується
в пам'яті.
Віковий
період 11-12
років
характеризується
переходом
від механічної
пам’яті до
смислової,
яка
формується
під впливом
навчання і
має
вирішальне
значення у
здобутті
знань. Учні
вже
починають
робити
перші
спроби, щоб
запам'ятати
доступний
для них
матеріал не
дослівно, а
осмислено. Необхідно
систематично,
впродовж
тривалого
часу,
повторювати
з ними
пройдений
навчальний
матеріал.
Необхідно
пам'ятати і
про дослівне
запам'ятовування
й
відтворення,
яке є
важливим
засобом
нагромадження
словникового
запасу і
культури
мовлення,
розвитку
довільної
пам'яті та
самоконтролю,
уміння помічати
помилки у
відтвореному
та їх виправляти.
З цією метою
учням
потрібно
пропонувати
багато
задач і
вправ,
призначених
для усного
розв’язування.
В учнів 6
класів
переважає
мимовільна
увага
(короткотривала),
дитина
легко відволікається
на
який-небудь
подразник,
активно
реагує на
все нове,
яскраве і
незвичайне.
Зосередження
уваги на одному
і тому ж
об'єкті
важко
дається
учням у цьому
віці і
призводить
до швидкої
стомлюваності.
Це звісно
заважає
процесу
навчання.
Всі ці
фактори
потрібно
враховувати
під час
організації
навчального
процесу. Усвідомлення
учнями
значущості
навчального
матеріалу
та
важливості
його засвоєння
- умова
стійкості
довільної
уваги. На кінець
6 класу обсяг
і стійкість
уваги дещо
зростають.
Учням можна
пропонувати
більші за
обсягом
тексти для
самостійного
читання,
складніші
задачі (з
більшою
кількістю
дій) для
розв’язування.
З метою
активізації
навчально-пізнавальної
діяльності
учнів
бажано
пропонувати
їм
самостійно
складати
задачі і
ставити
однокласникам
запитання,
які стосуються
вивченого
теоретичного
матеріалу.
Така
практика
розвиває
пам’ять і
увагу в
учнів та
вимагає
вивчення
теоретичного
матеріалу. Щоб
сформувати
прийоми
довільної
уваги, слід
поруч із
звичайною
діяльністю
пропонувати
учням
завдання з
її
перевірки, а
також
завдання на
складання
плану
діяльності
та її
контролю.
Стійкість
уваги
посилюється,
коли зміст
діяльності
викликає
зацікавленість,
коли в
об’єктів, що
вивчаються,
постійно
виявляються
нові особливості.
Від
стилю
мислення
багато в
чому
залежить успішність
дитини у навчанні
та
подальшому
житті. Тому
навчальний
процес має
підтримувати
довготривале
мислення. З
цією метою
на уроках
слід заохочувати
учнів до
роботи з
підручником,
систематично
працювати
над
розвитком
усної і
писемної
мови
школярів
(коментування
дій, усні вправи,
складання
учнями
задач і
запитань), розв’язувати
багато
задач з
логічним
навантаженням,
пропонувати
учням
творчі
завдання,
пов’язані з
опрацюванням
різних
видів інформації
та
відповідним
поданням
їх
виконання. У
презентаціях
бажано
використовувати
гіперпосилання. Крім
того, що
відбуваються
зміни в
когнітивній
сфері, в
цьому віці
змінюється
й головна
діяльність
учнів. Якщо у
початкових
класах
головною
діяльністю
учнів була
навчальна,
то
поступово в
учнів 6
класу на
перше місце
виходить
міжособистісне
спілкування
з дорослими
і
ровесниками,
суспільно
корисна
праця, що
позитивно
позначається
на розвитку
психіки та
особистості
загалом.
Навчання
залишається
важливим
для дітей
цієї
вікової
категорії,
але пізнавальний
інтерес до
навчання
знаходиться
на стадії
зацікавленості:
легко
виникає і
легко згасає.
Здебільшого
він
спрямований
на
процес
навчання, а
не на його
зміст. Навчальні
труднощі
молодших
підлітків багато
в чому
залежать
від
емоційної
сторони
навчання,
інтересу,
заохочення,
похвали вчителя
чи їх відсутності.
Якщо
вчитель не
стимулює
самостійність
та
ініціативу
в учнів, а
лише наставляє
і контролює
результати
їх навчальної
діяльності,
то підлітки
втрачають
інтерес до
навчання. Тому на
уроках в 6-х
класах слід
приділяти значну
увагу
ігровим
моментам. Розглянуті
вище
психологічні
особливості
учнів-шестикласників
є
загальними
і найтиповішими
для дітей
даної
вікової
категорії.
Вчителю
слід мати на
увазі, що
вікові
закономірності
завжди
проявляються
через
варіації
індивідуальних
якостей, які
залежать
від особливостей
організму
конкретної
людини та її
психіки. У
шестикласників
підсилюються
індивідуальні
особливості
розвитку,
пов’язані з
розвитком
самостійного
мислення,
інтелектуальної
активності,
творчого
підходу до вирішення
завдань. У
цей період
важливо, щоб
вчитель
допоміг
учню
навчитися
самостійно
здобувати
знання:
користуватися
додатковою
літературою,
довідниками,
словниками,
комп’ютером,
Інтернетом. У 2014/2015 навчальному році
6 класи
загальноосвітніх навчальних
закладів
перейдуть
на навчання за
новими програмами
для учнів 5–9
класів
загальноосвітніх
навчальних
закладів з
якими можна
ознайомитися
на сайті
Міністерства
освіти і
науки України
за адресою: www.mon.gov.ua. Для
учнів 5-х
класів
чинними є рекомендації
надані у
листі
Міністерства
від 24.05.2013 р. № 1/9-368
«Про
організацію
навчально-виховного
процесу у 5-х
класах
загальноосвітніх
навчальних
закладів і
вивчення базових
дисциплін в
основній
школі» При
виборі
навчального
плану для учнів
5-6-х класів
необхідно
користуватися
наказом
Міністерства
освіти і
науки
України від
29.05. 2014 № 664
«Про
внесення
змін до
наказу
Міністерства
освіти і
науки,
молоді та
спорту
України від
03.04.2012 р. № 409» та листом МОН від 11.06.2014 № 1/9-303 «Про
навчальні
плани загальноосвітніх
навчальних
закладів та
структуру 2014/2015
навчального
року». |
Директор
департаменту
Ю.Г.
Кононенко
Додаток
3 до листа
Міністерства
освіти і
науки
України
Від 01.07. 2014 р. № 1/9 - 343
Основна
школа
Біологія
У
2014/2015
навчальному
році
вивчення
біології у загальноосвітніх
навчальних
закладах здійснюватиметься
за такими навчальними
програмами:
6
класи - програма
з біології
для 6-9 класів
загальноосвітніх
навчальних
закладів, затверджена
наказом
МОНмолодьспорту
України
від 6 червня 2012
р. № 664 //
Навчальні
програми для
загальноосвітніх
навчальних
закладів:
Природознавство.
Біологія. 5–9
класи. – К.: Видавничий
дім «Освіта», 2013. – 64
с.;
7-9 класи –
Програма для
загальноосвітніх
навчальних
закладів.
Біологія. 7-11
класи. – К.:
Ірпінь: Перун,
2005. – 97 с.;
8-9
класи з
поглибленим
вивченням
біології –
програма для
загальноосвітніх
навчальних
закладів з
поглибленим
вивченням
біології //
Збірник
навчальних
програм для
загальноосвітніх
навчальних
закладів з
поглибленим
вивченням
предметів
природничо-математичного
та
технологічного
циклу. – К.: Вікторія,
2009. – 102 с.;
10-11 класи – Програми
для
профільного
навчання
учнів загальноосвітніх
навчальних
закладів:
рівень
стандарту, академічний
рівень,
профільний
рівень. – Тернопіль:
Мандрівець, 2011. – 128
с.;
У 10 – 11 класах з
поглибленим
вивченням біології:
Програми
для
профільного
навчання
учнів загальноосвітніх
навчальних
закладів: рівень
стандарту,
академічний
рівень,
профільний
рівень. –
Тернопіль:
Мандрівець, 2011. – 128
с.
Програми
факультативів
та курсів за
вибором з
біології та
екології, рекомендовані
Міністерством
для використання
у
загальноосвітніх
навчальних
закладах:
7 – 11 класи
– Збірник
навчальних
програм
курсів за вибором
та
факультативів
з біології
для допрофільної
підготовки
та
профільного
навчання. –
Кам’янець-Подільській:
Аксіома, 2009. – 246 с.;
5 – 9
класи - Збірник
навчальних
програм
екологічного
напрямку
(І частина)
для
організації
допрофільної
підготовки
учнів
загальноосвітніх
навчальних
закладів. Програми
для збірника
підготовлені
педагогічними
працівниками
Хмельницької,
Івано-Франківської,
Запорізької,
Київської, Херсонської,
Черкаської,
Миколаївської
областей. Зміст
збірника
включає такі
програми:
1.
Екологічна
абетка. 5-6 клас
(Віркун В. О.,
Єршова О. Б.)
2.
Знайомство
з екологією. 5-6
клас
(Палюховська
О. М., Гварадзе
Л. А.)
3.
Екологія
рослин. 7-8 клас
(Мирна Л. А.,
Бітюк М. Ю., Віркун
В. О.)
4.
Екологія
(аутекологія)
рослин 8(9) клас
(Драган Г. І.)
5.
Екологія
тварин. 7 клас
(Паращук Н. А.)
6.
Екологія
тварин. 7-8 клас
(Чубса С.)
7.
Вода – це
життя. 7-8 клас
(Гільберг Т. Г.,
Мирна Л. А.)
8.
Екологія
ґрунту. 7-8 клас
(Віркун В. О.,
Біла М. С., Кашук
Т. М.,
Щур О.М.)
9.
Екологія
повітря. 7-8
клас (Мирна Л.
А., Бітюк М. Ю.,
Віркун В. О.)
10.
Енергоресурси.
7-9 клас
(Євсюченко Л.
В.)
11.
Енергоспоживання
та
енергозбереження.
8 клас
(Кудревич О. П.)
12.
Основи
повноцінного
харчування
людини. 8(9) клас
(Бондаренко
Л.)
13.
Екологія
їжі. 8-9 клас
(Калінська Н.
Р.)
14.
Антропогенне
забруднення
навколишнього
природного
середовища.
8 клас
(Бондаренко
Л. Д.)
15.
Екологія
домашнього
житла. 9 клас
(Мельник О. А.,
Кожан Н. О.,
Вапняр С.М.)
16.
Практична
екологія.
9(10)клас.
(Глазунова І.
В., Глазунов М.
М.)
17.
Магнітне
поле і
здоров’я
людини. 9 клас
(Шарко В. Д.
Ліскович О. В.)
18.
Людина
в
електромагнітному
павутинні. 9 клас
(Шарко В. Д.,
Куриленко Н.
В.)
19.
Фізика.
Людина.
Навколишнє
середовище. 9
клас (Куч рук
О.Д., Шарко В. Д.)
20.
Екологія
рідного краю.
1-11 клас.
(колектив
авторів
Запоріжжя)
21.
Збереження
біорізноманіття
свого регіону.
7 клас (Бойко П.
М.)
22.
Екологічні
системи
рідного краю.
7-8 клас
(Мазаєва К. В.,
Сервалі Т. М.)
23.
Екологічні
проблеми
рідного краю.
6-8 клас
(Луценко А. Г.,
Луценко Т.)
24.
Екологічне
краєзнавство.
8-9 клас (Панич Н.
Д.)
25.
Сільський
зелений
туризм. 8 клас
(Зінкевич М. В.,
Лішинська У.
І.)
26.
Сільський
зелений
туризм. 9 клас
(Зінкевич М. В.,
Лішинська У.
І.)
27.
Основи
екології та
природокористування
8-11 клас (Глущак
Г. Я.)
28.
Екологічна
культура 8 (9)
клас (Шилкіна
К. О.)
Зміст програм
курсів
за вибором
і факультативів, як і кількість годин,
що передбачена у
програмах, є
орієнтовним. Учитель може творчо
підходити до
реалізації змісту
цих програм,
ураховуючи інтереси та здібності
учнів, потреби
регіону, можливості навчальноматеріальної бази
школи. Курс за вибором (факультатив), програма якого розрахована на
35 годин і
більше, може вивчатися упродовж двох
років.
Оцінювання
навчальних
досягнень
учнів
здійснюється
відповідно
до
Критеріїв
оцінювання
(наказ
Міністерства
№ 329 від 13.04.2011,
зареєстрований
в Міністерстві
юстиції
України 11
травня 2011 року за
№ 566/19304), які
визначають
загальні
підходи до визначення
рівня
навчальних
досягнень
учнів,
та
орієнтовних
вимог до
оцінювання з
предмета.
Оцінювання
навчальних
досягнень
учнів 6
класів
здійснюється
відповідно
до
орієнтовних вимог
до
оцінювання,
затверджених
наказом
Міністерства
від 21.08.2013 № 1222 «Про
затвердження
орієнтовних
вимог оцінювання
навчальних
досягнень
учнів із
базових
дисциплін у
системі загальної
середньої
освіти».
Оцінювання
навчальних
досягнень
учнів 7 – 11
класів
здійснюється
відповідно
до
орієнтовних вимог
до
оцінювання,
затверджених
наказом
Міністерства
№ 996 від 30.08 2011р. «Про
затвердження
орієнтовних
вимог
оцінювання
навчальних
досягнень
учнів у
системі
загальної
середньої
освіти».
Тематична
оцінка
виставляється
з урахуванням
поточних
оцінок за
різні види
навчальних
робіт, у тому
числі
лабораторні
(практичні)
роботи. З
огляду на це,
у кожного
учня має бути
оцінка за
виконання, як
мінімум,
однієї з
лабораторних
(практичних)
робіт,
передбачених
програмою у
змісті певної
теми.
З
метою
об’єктивного
семестрового
оцінювання,
яке
здійснюється
на підставі
тематичного
оцінювання,
доцільно
використовувати
різні форми
для
проведення
перевірки
навчальних
досягнень з
різних тем:
усне
опитування,
виконання
самостійних
робіт,
тестування
(письмове,
усне, комп’ютерне),
тематична
контрольна
робота. Для запобігання
перевантаженню
учнів не рекомендується
проведення
тематичної
контрольної
роботи з
біології в
кінці
семестру.
Проведення
семестрової
контрольної
роботи програмами
з біології не
передбачено.
Зміст
завдань для
перевірки
навчальних досягнень
з теми має
відповідати обов’язковим
результатам навчання
(державним
вимогам щодо рівня
загальноосвітньої
підготовки учнів,
визначеним
програмою) й
критеріям
оцінювання. Завдання для
перевірки
навчальних
досягнень мають спиратися не тільки
на базові
знання учнів, а й на вміння
їх застосовувати. Обов’язковим
елементом
тематичної
контрольної
роботи мають
бути
завдання з короткою та розгорнутою
відповіддю.
У 2014/2015
навчальному
році вивчення
предмета
«Біологія» у 6
класі відбуватиметься
за новою
навчальною
программою,
укладеною
відповідно
до нової
редакції
Державного
стандарту
базової та
повної
загальної
середньої
освіти.
Формування
компетентностей
– це складний, цілеспрямований
процес.
Його
доцільно
розпочати з
визначення
компетентностей,
які можуть
бути
сформовані на
уроках
біології, а
також
установлення
співвідношення
між
ключовими і
предметними
компетентностями,
які
реалізуються
в шкільному
курсі
біології.
Наприклад,
формування
предметної
компетентності
щодо
оволодіння
прийомами
роботи з
текстами,
табличними
даними,
схемами
біологічного
змісту, зображеннями
біологічних
об’єктів
забезпечує
формування
ключової
інформаційної
компетентності.
Наступним
кроком має
бути аналіз
навчальної програми
з біології з
метою
визначення
предметних
компетентностей,
які можуть
бути
сформовані
при вивчення певної
теми, і
системи
пізнавальних
дій учнів,
які
забезпечують
їх
формування.
Учителю
необхідно
визначити
конкретні
знання,
уміння і
здатності, які
складають
компетентності
і якими повинні
оволодіти
учні
упродовж
вивчення теми;
відібрати
зміст, методи
і засоби
навчання, які
забезпечать
формування
визначеної
компетентності.
Приклад
співвідношення
ключових і предметних
компетентностей
та пізнавальних
дій учнів в
курсі
біології 6
класу
(Тема
5. Гриби)
Ключова
компетентність |
Предметна
компетентність |
Знання,
уміння і
здатності
учнів,
визначені
програмою |
Здоров’язбережувальна
компетентність |
Дотримання
заходів
профілактики
захворювань,
які
викликаються
грибами |
Учень
(учениця)
наводить
приклади
отруйних
грибів
свого краю; розпізнає
їстівні та
отруйні
гриби своєї
місцевості; пояснює:
як
відрізнити
отруйні
гриби (на
прикладах видів
своєї
місцевості);
негативні
наслідки
вживання в
їжу
продуктів,
що вражені
цвілевими
грибами; застосовує
знання для:
зберігання
продуктів
харчування;
профілактики
захворювань,
що
спричиняються
грибами;
профілактики
отруєння
грибами. |
Для
успішної
реалізації компетентнісного підходу
учителю
необхідно
накопичити і
систематизувати
прийоми
формування
навчально-пізнавальних
компетентностей,
вміти проектувати
навчальні
задачі,
використовувати
проблемно-пошуковий
або
дослідницький
методи,
організовувати
самостійну
навчальну
діяльність
учнів,
максимально
використовувати
краєзнавчий
матеріал.
Важливим
кроком у
реалізації
компетентнісного
підходу у
навчанні
біології є
використання
змісту
навчальної
програми, її
структурних
компонентів.
У
новій
навчальній
програмі з
біології враховані
вимоги до
конструювання
змісту освіти
у сучасній школі,
зокрема:
універсальність,
фундаментальність,
практична
спрямованість,
відповідність
віковим
особливостям
учнів, міжнародному
стандарту,
досягненням
біологічної
науки. Зміст
програми, у
порівнянні з програмою
2005 року,
позбавлений
надмірної деталізації,
особливо це
стосується
питань
систематики,
морфології,
анатомії
біологічних
об’єктів,
використання
термінології;
включає
інформацію,
необхідну для
збереження
здоров’я,
прийняття
рішень в
повсякденному
житті,
формування
стратегії
поведінки
сучасної
людини;
націлює на
використання
краєзнавчого
матеріалу.
Програма
реалізує всі
компоненти
змісту освіти:
інформаційний
(знання про
природу і
способи
пізнання
природи);
операційний
( уміння:
загальнонавчальні
і спеціальні);
досвід
творчої
діяльності;
досвід
емоційно –
ціннісного
ставлення до
навколишнього
світу, до
інших людей,
до самого
себе.
Розкриємо
місце
компонентів
змісту освіти
у формуванні
предметних
компетентностей
на уроках
біології в 6
класі.
У
сучасних
умовах
розвитку
суспільства,
знання про
природу
залишаються
однією з
основних складників
змісту
біологічної
освіти, проте
вони
визнаються
потрібними
не самі по собі,
а для
формування
здатності використання
їх у різних навчальних
та життєвих
ситуаціях. Для
розвитку
предметних
компетентностей
необхідно
зменшити
число понять,
що вивчаються,
оскільки
набуття
досвіду
діяльності потребує
більше часу.
З
навчального
змісту
необхідно
відібрати
найбільш
істотне і важливе
для
засвоєння,
навколо
якого буде розгортатись
пізнавальна
діяльність
учня,
формуватися
уміння і
набуватись
досвід
практичної
діяльності.
Орієнтиром
у відборі
змісту,
обов’язкового
для
засвоєння, є
державні
вимоги щодо
рівня
загальноосвітньої
підготовки, представлені
у правій
частині
навчальної
програми.
Змістова
частина
програми, а
також зміст
підручників
можуть
включати
питання, які
перевищують
ці вимоги.
Такі питання
передбачають
формування у
шестикласників
певних
уявлень про
біологічні
об’єкти/явища,
необхідних
для
подальшого
вивчення
біології.
Зокрема, це
поняття про
віруси,
електронномікроскопічну
будову
клітини,
класифікацію
рослин, що
включені у
зміст
навчального
матеріалу,
але не
відображені
у частині
вимог
програми.
Зміст
програми
передбачає
поступове
формування
загально
біологічних
понять. Так у
першій темі
(Клітина) упродовж
10 навчальних
годин
передбачається
засвоєння
учнями таких
понять і
термінів:
клітина,
клітинна
мембрана,
цитоплазма,
ядро,
клітинна
оболонка,
органели,
хлоропласти,
мітохондрії,
вакуоля,
хромосоми. У
другій темі
(Одноклітинні
організми.
Перехід до багатоклітинності)
учитель
розпочинає
роботу з формування
знань про
типи
живлення
(автотрофний,
гетеротрофний),
способи
розмноження (статеве
і нестатеве),
еукаріотичні
і прокаріотичні
клітини;
продовжує
формувати знання
про
одноклітинні
і
багатоклітинні
організми,
перші
уявлення про
які учні отримали
в курсі
природознавства.
Другий
компонент
змісту
біологічної освіти -
це
оволодіння
досвідом здійснення
відомих
способів
діяльності.
Біологічні
знання
повинні
стати
основою для формування в учнів
загальнонавчальних
та
спеціальних
умінь,
зокрема
таких важливих
як уміння
вести
спостереження
та описувати
їх,
виконувати
експеримент
та оформляти
результати
біологічних
досліджень,
самостійно
отримувати і
переробляти
інформацію, аналізувати
факти,
процеси,
явища, аналізувати
текст, що
містить
протиріччя,
неоднозначні
ідеї або
зайву
інформацію.
Досвід
творчої
діяльності
має
реалізуватись
через
проблемний
характер
вивчення матеріалу,
розв’язання
творчих
завдань, де є
проблема, що
потребує
самостійного
розв’язання.
Четвертий
компонент –
це ставлення
учнів до
дійсності. У
зміст цього
досвіду
входить
система норм
ставлення до
природи, до
самого себе,
до діяльності,
уміння
приймати
самостійне
рішення,
давати критичну
оцінку
на основі
особистого
досвіду і
загальнолюдських
цінностей, робити
вибір, тощо.
Учитель
може
застосовувати
різні підходи
до
реалізації
змісту
навчальної програми,
але
переважати
мають такі,
що створять
умови для
навчальної
діяльності
учнів
(учіння) та
формування здатності
набувати
знання,
вчитися, що є
важливим за
компетентнісного
підходу до
навчання.
Вивчення
навчальної
теми
доцільно
розпочинати
не з
повідомлення
готової
інформації
про об’єкти
та процеси
живої
природи, а із
організації
сприйняття
учнями самих
матеріальних
або
матеріалізованих
об’єктів та
процесів
живої
природи. Учні
мають їх
спостерігати
та
відкривати
для себе,
включаючись
у діяльність,
що має на
меті дослідження
структури,
властивостей,
взаємозв’язків,
сутнісного
значення цих
компонентів. У
результаті
учіння
школярі
здобувають власні
емпіричні
знання, які
далі
збагачуватимуться
теоретичними
знаннями про
ці ж об’єкти
та
процеси
природи
(засобами підручника,
додаткової
літератури,
слів учителя).
Такий підхід
до вивчення
навчального
матеріалу
розвиває
пізнавальний
інтерес,
збагачує
індивідуальний
досвід учня,
та
забезпечує
діяльнісний
підхід до
навчання.
Можливості
для
самостійного
вивчення учнями
об’єктів
живої
природи
створюються
під час
лабораторних
досліджень
та дослідницького
практикуму,
передбачених
програмою.
Лабораторні
дослідження забезпечують
процесуальну
складову
навчання
біології. Учні
виконують їх
на етапі
вивчення
нового
матеріалу за завданнями,
які пропонує
учитель, з
використанням
натуральних
об’єктів,
гербарних зразків,
колекцій,
моделей,
муляжів,
зображень,
відеоматеріалів.
Мета такої
діяльності –
розвиток в
учнів уміння
спостерігати,
описувати
біологічні
об’єкти та
власні
спостереження,
виділяти
істотні
ознаки
біологічних
об’єктів, виконувати
рисунки
біологічних
об’єктів; формування
навичок
користування
мікроскопом,
розв’язування
пізнавальних
завдань тощо.
Прийоми
виконання
лабораторних
досліджень
та оформлення
їх
результатів
визначаються
учителем з
урахуванням
вимог
програми,
вікових особливостей
та рівня
сформованості навчальних
умінь в учнів
6 класу.
Наприклад, результатом
спостережень
за допомогою
мікроскопа
за
інфузоріями
може бути
усна
розповідь, письмовий
опис,
відповіді на
запитання. Виконання
лабораторних
досліджень
фіксується в
класному
журналі на
сторінці
«Зміст уроку».
Приклад
запису:
«Амеба,
інфузорія –
одноклітинні
твариноподібні
організми.
Лабораторне
дослідження:
спостереження
інфузорій».
Програмою не
передбачено
оцінювання лабораторних
досліджень,
оскільки їх
мета – набуття
нових знань в
процесі
діяльності та
формування
спеціальних
умінь.
Практичні
роботи виконуються
з метою
формування
практичних умінь
і навичок. На
виконання
практичної роботи
виділяється
окремий урок,
який передбачає
такі
орієнтовні
етапи:
визначення мети
і завдань
уроку,
пояснення
вчителя (теоретичні
аспекти теми
практичної
роботи), демонстрування
учителем
операції у
цілому і окремих
дій, пробне
виконання
операцій
окремими
учнями,
спостереження
іншими,
виконання
роботи всіма
учнями,
допомога
учителя тим,
хто має
проблеми,
аналіз
помилок,
проговорювання
вголос
прийомів
виконання
операцій і їх
послідовності,
тренувальні
вправи по закріпленню
навичок і
вмінь.
Виконавши
практичну
роботу, учні
в зошитах
оформляють
звіт про
роботу або
підсумки.
Виконання
практичних
робіт
оцінюється у
всіх учнів,
при цьому
оцінюванню
підлягають
перш за все
практичні
уміння,
визначені
метою роботи:
уміння налаштовувати
мікроскоп,
виготовляти
мікропрепарат,
порівнювати,
тобто
знаходити спільні
і відмінні
ознаки
біологічних
об’єктів,
уміння
розрізняти
отруйні
гриби, визначати
які кімнатні
рослини
можна вирощувати
в приміщенні
з певними
характеристиками
середовища.
З
метою
стимулювання
пізнавальної
діяльності
учнів
програмою
запропоновано
орієнтовні
теми проектів,
мета яких –
формування
уміння
знаходити необхідну
інформацію
про живі
організми в різних
джерелах (у
тому числі з
використанням
інформаційно-комунікаційних
технологій). Проекти
розробляють
окремі учні
або групи
учнів у
процесі
вивчення
навчальної
теми.
Форма
представлення
результатів проекту
може бути
різною: у
вигляді
повідомлень,
презентації,
виготовлення
буклетів,
планшетів,
альбомів
тощо. Проект може
бути
колективним
і
виконуватись
на уроці. Для
захисту
проектів
може бути
виділено
окремий урок
або частину
відповідного
за змістом
уроку.
Розподіл
годин у
програмі
орієнтовний.
Учитель може
аргументовано
вносити
зміни до
розподілу
годин,
відведених
програмою на
вивчення
окремих тем,
змінювати
послідовність
вивчення
питань у межах
теми,
пропонувати
власну
тематику
проектів та
дослідницького
практикуму.